MUTIARA KATA

Tuesday, December 28, 2010

BOLA OH BOLA(^_^)

Lautan manusia yang membanjiri stesen Bukit Jalil sebelum masuk perkarangan stadium :)

Salam ceria :) semoga kalian sihat2 selalu :). Post kali ni sekadar berkongsi cerita tentang bola :). Saya suka tengok perlawanan bola sepak..hehe. lebih suka yang dalam Malaysia, yang luar negara kurang sikit sebab asyik tayang lewat malam dan awal pagi :). 26/12/2010 saya dan sahabat2 saya pergi ke stadium Bukit Jalil untuk menonton perlawanan akhir antara Malaysia dan Indonesia. Pertama kali menjejakkan kaki tuk menonton bola sepak. dah lama menyimpan keinginan tuk pergi, pada tarikh tu kami dapat pergi, agak takut jugak sebab ramai laki dari perempuan(mmg acara lelaki ramai la lelaki :)) dan kami tak ditemani kaum adam, tawakal je la..hehe. Sampai pak guard yg jaga kat stesen LRT tanya kami nak pergi mane..sengih je la kami sambil cakap nak g tengok bola..pak guard siap tanya 2x betul ke nak g..ish2, tny mcam tu lagi buatkan sya rasa dalam dua nk g atau x.. tp disebabkan semangat mengatasi gementar kami teruskan perjalanan ke bkt jalil.

Sampai di stesen bukit jalil, lautan manusia memenuhi ruangan stesen bkt jalil, begitu semangat rakyat Malaysia :) tu yang kite nak..hehe. Selepas solat maghrib kami masuk dalam stadium..agak terkejut bila keluar dari surau, kaum lelaki hanya solat di luar..mereka masih menunaikan kewajipan terhadap yang Maha Esa..Alhamdulillah :).

Habis perlawanan kami terus balik, takut jugak berlaku ape2 yang xdiingini..hehe. ye la group kami xde lelaki jadi kena pantas balik :). Alhamdulillah kami selamat sampai di Bandar Tasik Selatan tempat kami naik tuk ke sana :). Pengalaman yang menyeronokkan :)

Sebelum masuk stadium :)

Lepas abis perlawanan :)

Monday, December 13, 2010

Daurah Remaja

Bersama adik2 dan fasi yang akan menggantikan sy :)

Regangan otot selepas penat duduk :)

Mendengar ceramah sambil menunggu peserta lelaki habis solat Jumaat :)

Sedang membincangkan hal yang serius

Salam ceria kepada sahabat2 blogger :). Semoga kalian sihat sejahtera :). Kali ini saya ingin bercerita tentang aktiviti saya seminggu sebelum saya masuk belajar semula :). Alhamdulillah aktiviti yang saya sertai memberi kesederan, keseronokan dan keakraban dalam berprogram :). Program yang saya sertai ialah program Penghayatan Islam dan Kefahaman Al-Quran, sasaran peserta untuk program ini adalah pelajar 10 tahun hingga 16 tahun, ia dilakukan pada hari bekerja sahaja selama 2minggu :). Saya menjadi fasi untuk adik2 perempuan yang berumur 10 & 11 tahun. Antara pengisian program ini adalah Aqidah, Akhlaq, Feqah, Sirah, Hafazan, Ibadat dan Tajwid. Program ini adalah dibawah Jais. Program ini juga banyk memberi faedah kepada remaja kerana mengisi ruang masa yang telah diisi oleh mereka dengan perkara yang kurang berfaedah. Mudah2an program ini memberi impak yang besar kepada adik2 :).

Monday, November 29, 2010

Sahabat2 Di Hari Bahagia Mereka ~ 2

Salam ceria kepada sahabat2 sekalian :) semoga kalian semua sihat2 selalu dan mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t :). Untuk kali yang ke-2 untuk tajuk post yg sama sebelum ni sy hanya nak post kan gambar sahabat saya di hari bahagian mereka :). Mereka adalah sahabat saya ketika sekolah rendah :) sama padan sama cantik. Semoga kalian bahagia sehingga ke akhir hayat dan mendapat anak yang soleh :).
Mukhlis & Ain

Bersama Penganti, Sahabat2 dan Muallimah


Bersama Sahabat Karib :)

Thursday, November 25, 2010

Bismillahirrahmanirrahim

Salam..
Semoga anda sihat2 selalu dan dibawah lindungan Allah s.w.t :). Hari ini saya ingin menulis tentang silaturrahim dan persahabatan antara satu sama lain :). Saya tertarik dengan penulis sahabat blogger saya tentang "Perbezaan Itu Menyatukan Kita". Ingin saya ceritakan tentang persahabatan.
Dalam kita bersahabat pasti ada berlaku perselisihan faham walaupun perkara itu kecil,
Kadang2 kita perlu berbahas untuk mencari persefahaman antara kita,
Kadang2 kita perlu berahsia apa yang patut kita rahsiakan pada sahabat kita,
Kadang2 kita merasa apa yang dia rasakan walaupun jarak memisahkan kita,
Kadang2 kita ingin bersendirian tanpa sahabat2 di sisi,
TAPI
Persahabatan yang telah terjalin sekian lama tetap teguh diingatan,
Walaupun bersendirian itu hanya untuk sementara waktu,
Moga persahabatan kita akan kekal selama-lamanya,
UKHUWAH FILLAH ABADAN ABADA :)
Rasulullah saw bersabda:

"Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain, dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah menggembirakan hati orang-orang Islam, atau menghilangkan kesusahan daripadanya, atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia, atau memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan, dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu hinggalah selesai hajatnya, nescaya Allah akan tetapkan kakinya(ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu." [Riwayat Ibnu Abi Dunya]

Petikan Dari Nasihat Al-Qomah Kepada Puteranya:

Berpesan Al Qomah kepadanya,

"Wahai puteraku! Sekiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka hendaklah engkau memilih teman-teman yang memiliki sifat yang berikut:

1. Jika kamu ditimpa oleh bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan kesusahanmu itu.

2. Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari teman itu maka ia akan segera mengusahakannya.


3. Jika kamu merancangkan sesuatu maka temanmu itu akan turut membantumu dengan memberikan pandangannya.

4. Jika kamu bercakap-cakap dengannya maka temanmu itu akan membenarkan kata-katamu.

5. Jika temanmu itu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataan atau perkataanmu maka dia akan menutupinya.

6. Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu itu maka dia akan membalas dengan baik pertalian persahabatan itu.


7. Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan (hadiah) kepada temanmu itu maka ia akan menerimanya dengan baik malah ia membalasnya kembali.

8. Jika temanmu itu mendapat sesuatu kebaikan dan kebajikan darimu itu maka ia akan mengingati, menghargai dan menyebutkan akan kebaikanmu itu.

9. Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu darinya maka dia akan bertanyakan akan kesusahanmu itu.

10. Jika kamu berselisih faham dengan temanmu itu maka ia lebih rela mengalah demi untuk memelihara persahabatanmu itu.
Kadang2 tak dapat saya tafsirkan apa ertinya sahabat, kawan dan teman?Adakah ketiga2nya sama? Bagi saya SAHABAT itu dalam maknanya. SAHABAT - yang sentiasa mengingatkan kita tentang yang MAHA KUASA, SAHABAT - ketika susah dan senang, SAHABAT - yang sedia mendengar dan menolong, SAHABAT - yang dapat memberi nasihat, SAHABAT - yang mampu berkongsi suka dan duka, SAHABAT - yang boleh berkongsi sihat dan sakitnya, SAHABAT... ini yang ingin kucari dan kuserapkan dalam diri.
Moga Allah merahmati dan memberkati persahabatan saya bersama sahabat2 yang saya sayangi.

Monday, November 22, 2010

Sahabat2 Di HAri Bahagia Mereka :)

Assalamualaikum blogger2 sekalian :) Semoga sihat2 selalu dan apa yang kita lakukan mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t :). Post kali ini, saya hanya nak letakkan gambar2 perkahwinan sahabat2 saya yang berlangsung pada 20.11.2010 :).


Nada & Tariq



Najwa & Nidzam



Uya & Tawfiq
Semoga perkahwinan kalian kekal hingga ke akhir hayat dan mendapat keberkatan daripada Allah :). BARAKALLAHULAKUMA WA BARAKAH 'ALAIKUMA FIL KHAIR :)

Monday, November 15, 2010

Alhamdulillah..lega :)

Alhamdulillah..dah abis dah exam :). lega sangat, rasanye sem ni paling banyak exam start first aid yang mula tengah bulan Oktober pastu hafazan pastu final exam yang sebenar :). Sekarang, boleh cuti dah :). Emm...lepas raya ada 4 kenduri sahabat2 yang kawin. 20hb kena susun betul2 time..hehe. 3 kenduri tarikh yang sama..he. paling jauh Bukit Mahkota lagi 2orang area Bangi je :). then 27hb area Bangi jugak :). Semua dah besar dah..hehe. Next post akan saya postkan gambar sahabat2 dihari bahagia mereka :) (harap dapat amik gambar dengan diorang, kasi dapat aura..hehe).


Okeyla sampai sini dulu..lain kali sambung lagi :). nak menikmati sate jap, dah terluir ni..hehe. Ops!!sebelum terlupa selamat hari raya semua!!!.. Raya Haji raya kat Bangi je, jemput datang rumah..hehe. Assalamualaikum :).

Saturday, October 30, 2010

Semoga Berjaya


Selamat menduduki peperiksaan kepada sahabat2ku :). Semoga kalian tenang menjawab peperiksaan.:). Study Smart and Study Hard..May Allah Bless Us (^_~).

Thursday, October 28, 2010

Perginya Seorang Ahli Sejarawan

Tanggal 28/10/2010, 6.45petang telah kembali ke rahmatullah seorang ahli sejarah yang banyak berjasa kepada negara kita. Seorang yang kuat bekerja, banyak mengkaji tentang sejarah2 yang terdahulu. Beliau ialah Prof. Dato' Dr. Nik Anuar Nik Mahmud, salah seorang bekas kakitangan UKM. Dari kecil kami sekeluarga mengenalinya dan kami rapat dengan beliau. semoga Allah mencucuri rahmatnya dan tergolong dikalangan orang yang soleh. Amiin

لبيك اللهم لبيك

Tanggal 23/10/2010 bermula perjalanan pakcikku ke Tanah Suci untuk menunaikan haji bersama isterinya dan para jemaah yang lain.. semoga mendapat haji yang mabruk :) insyaAllah. Kami sekeluarga menghantar pakcikku ke Kelana Jaya selepas mengambilnya di KLIA dari Kelantan... seronok sangat bila dapat menghantar orang yang nk g haji. (bila dah besar ni kali pertama dapat pergi Kelana Jaya hantar org pergi haji :)).

Kami sampai di sana agak lewat tapi mereka sempat makan makanan yg dibawa sebelum masuk ke dalam :). Bila terdengar laungan "Labbaikallahumma Labaik" menandakan para jemaah diminta masuk, hatiku tersentuh.. lama untuk mereka meninggalkan kita bagi menunaikan rukun Islam yang kelima. Kami sekeluarga mendoakan pakcik&makcikku selamat pulang, dapat menunaikan haji dengan sempurna dan mendapat haji yang mabrur.
Selepas menghantar pakcik&makcikku, kami bergerak ke Kuala Lipis untuk menghadiri majlis doa selamat makcikku untuk pergi haji pada Ahad ni 31/10/2010. Semoga kalian selamat pergi dan pulang :)

Monday, October 18, 2010

SYAFAKALLAH (^_^)

Assalamualaikum.. sahabat2 yang kusayangi semoga dalam keadaan sihat :). Kebelakangan ini pelbagai ujian yang Allah berikan kepada sahabat2 yang kusayangi..ya! terkesan juga ke atas diri saya..mungkin boleh dikategorikan sahabat susah senang bersama..hehe. Bak kata pepatah "Jauh Di Mata Dekat Di Hati" dan "Dekat Di Mata Eratkan Hubungan" :). Aku bersyukur sebab ketika ini aku masih dapat membantu sahabat2 yang ku sayangi samada secara "mendengar" atau "fizikal".
Semoga Allah melindungi kamu semua :).
" Sesungguhnya kamu tidak akan dapat menguasai dan memenuhi kehendak manusia dengan harta kamu, tetapi kamu boleh menguasai dan memenuhi kehendak mereka dengan kemanisan wajahmu dan keindahan akhlakmu."
Kepada sahabat ku en.F & Family, tabah menghadapi ujian, semoga abang awak cepat sembuh dan dipanjangkan umur. Syafakallah

Friday, October 8, 2010

PESANAN RASULULLAH SEBELUM TIDOR


Salam Jumaat kepada semua pengunjung blog ini, hari ini ingin saya kongsikan ilmu yang saya dapat daripada Facebook yang di 'tag' oleh adik saya :). Ingin saya sampaikan adalah Pesanan Rasulullah Sebelum Tidor.. Ada 4 perkara yang perlu kita lakukan sebelum tidor iaitu:

Rasulullah berpesan kepada isterinya 'Aisyah r.a:

"Ya 'aisyah jangan engkau tidor sebelum melakukan empat perkara, iaitu:
  1. Sebelum khatam Al-Qur'an

  2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhirat

  3. Sebelum para muslim meredhoi kamu

  4. Sebelum kamu melakukan haji dan umrah

Bertanya 'aisyah: "Ya Rasulullah, Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"


Lalu Rasulullah bersabda: "Jika engkau tidor bacalah Surah Al-Ikhlas sebamnyak 3 kali seakan-akan kamu mengkhatamkan Al-Qur'an. Membacalah selawat untukku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai mu. Perbanyakkanlah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadat haji dan umrah."

Dapatlah kita lihat bahawa setiap yang kita lakukan ada caranya, ada adabnya, ada kelebihannya...Sunnah Rasulullah adalah sunnah yang terbaik untuk kita turuti :)

wallahuallam (^_^)

Sunday, October 3, 2010

Rumah Terbuka

Salam ukwah kepada pembaca blog saya!! :). dah lama xmenulis, last post ucapan hari raya..hehe dan ni tuk penutup hari raya :). Alhamdulillah dapat kita menyambut hari raya sebulan, rumah terbuka pun banyak sampai tak boleh nak makan..hehe, mana taknya satu hari lebih sebuah rumah mau tak penuh perut..hehe. Rumah saya tergolong dalam list yang buat rumah terbuka..hehe. Alhamdulillah hari Sabtu haritu 2/10/2010 saya n family adakan rumah terbuka, alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan makanan pun habis, lega sangat..hehe. Bukannya apa 4jenis masakan kami buat dengan kuantiti yang banyak. Antara hidangannya Nasi Dagang, Nasi Kerabu, Nasi Beryani dan Laksam Kelantan.
Jamuan bermula 12 tengahari sampai makanan abis..hahaha, xla sampai tetamu xde:). Untuk orang jauh,saudara mara dan kawan-kawan, kami jemput dari pkul 12-5, jiran-jiran, kawan2 ayah dan mak pkul 5-malam :). Sangat meriah sampai xmenang tangan, walaupun penat kami gembira sangat :D. Tapi lepas zohor kami risau sangat bila tengok nasi dagang dalam bekas besar belum abis sparuh lagi..mna taknya 10kg kami buat tapi dalam pkul 5 nasi tu dah berkurang..fuh! lega rasanya. alhamdulillah semua yang datang dapat rasa cuma laksam je xsemua dapat rasa sebab buat sikit je, kuah ade lagi tapi laksam tak cukup, tukang yang membuatnya dah tak larat..hehe.
Kepada sahabat2ku terima kasih kerana memenuhi undangan saya, walaupun susah nak cari rumah, alhamdulillah sampai juga akhirnya :). tq biela, k.ida, najwa, siti, suraya, k.ah skluarga, nik adibah skluarga, baby, masyitah, ainur, lina, nada :). Tapi ade rasa sedih sikit :( sahabat2 dari Negeri Sembilan, yang dah lama tak jumpa, tak dapat datang...tapi alhamdulillah sedih saya ada penawarnya dengan kehadiran sahabat2 yang lain :).

Wednesday, September 8, 2010

SALAM AIDILFITRI

Selamat hari raya kepada semua pengujung blog ni...berbelanja la sekadar sahaja dan balik kampung hati2 :).

Wednesday, August 18, 2010

BILA ALLAH MENDUGA KITA 2

Rindunya nak baca buku "Bila Allah Menduga Kita"..penulisan dan pengisian yang sangat menarik daripada Alwi Attas.. banyak pengajaran yang dapat kita pelajari..erm,dapat baca separuh je :). Hari ini, sahabatku telah mengharungi dugaan dengan tenang sekali..harap semuanya berjalan dengan lancar dan dapat bekerja dengan tenang. Kepada sahabatku yang menyambut birthday arini semoga dimurahkan rezeki dan sahabatku di KUIS selamat menghadapi peperiksaan :). "Setiap yang terjadi ade hikmahnya, hadapi dengan tenang dan berfikir apa yang telah kita lakukan sebelum ini". Ini prinsip yang aku pegang supaya aku tidak cepat berputus asa :).

Tuesday, August 17, 2010

SAHABAT


Ingatlah sahabat…
Bunga itu menguntum indah,
Menyeri dan mekar memerah,
Dipuji dengan berbagai-bagai madah,
Esoknya bunga itu gugur ke tanah,
Serpih demi serpih ia punah,
Tanpa daun dan kelopaknya musnah.

Sahabatku…
Engkau bukan layu seperti bunga,
Dan aku bukan kumbang yang akan mengambil madunya,
Lambang bunga lambang sementara cuma,
Tetapi perjuangan kita tiada penghujungnya,
Daerah kita bukan daerah cinta,
Bukan masanya untuk memujuk kasih asmara,
Tiada senda gurau memanjang yang meleka,
Kerana kita dalam memperjuangkan agama.
Sahabatku..
Disini uda dan dara telah berkubur,
Kita bina atasnya jihad yang subur.

Ingatlah sahabat…
Bumi kita bumi yang payah,
Penuh peluh, air mata dan mungkin darah,
Bila kita jejak tapaknya perlu punyai wadah,
Ikuti dibelakang ulama’ supaya tak goyah,
Bila dikatakan pada mu: Perjuangan itu amat susah,
Kau katakanlah kembali: Aku mengharap hanya keredhaan dari Allah.
Sahabatku…
Semalam telah layu sekuntum bunga,
Telah gugur dari jambangannya,
Tetapi itu bukan perjuangan kita,
Bukanlah itu sebagai lambangnya,
Mulut telah kaku untuk bertanya,
Hati malu untuk memikirkannya,
Tidak seperti dahulunya,
Kita kuat berhujah dan bersuara.
Ingatlah sahabatku..
Kerana dulu dan kini kita tetap seorang mujahid,
Yang merindukan dan memburu syahid,
Maaf kiranya tuturku yang pahit.
Senyumlah sahabat..
Senyumlah dan serilah wajah,
Walau pudar dan hambar datang tak sudah,
Belajarlah menjadi seorang mujahid dan mujahidah,
Doaku agar kita berani seperti Hamzah,
Malah punyai semangat seperti Sumaiyah.

(Dipetik dari: http://mkelana.wordpress.com)

DUGAAN & CABARAN


Dugaan, cabaran dan ujian dari Allah adalah satu perkara yang kita tidak boleh lari untuk menghadapinya sebagai hamba-Nya. Tetapi setiap dugaan, cabaran dan ujian ini ada hikmah dan nikmat disebaliknya yang kita tak dijangka, cuma cepat atau lambat saja untuk kita kecapinya.. (^_^). Tidak sekali-kali untuk kita mengeluh setiap perkara yang menimpa diri kerana setiap perkara yang diberi oleh Allah sebenarnya mampu untuk kita hadapi. Ya..itu yang patut kita syukuri :). Tergerak di hati saya untuk berkongsi cerita tentang seorang sahabat yang telah lama berkongsi suka dan duka. Hari ini 17/8/2010, hari pertama beliau mendaftar diri dalam sektor kerajaan. Selama 3tahun beliau menunggu untuk mendapatkan kerja yang terbaik, pelbagai dugaan, cabaran dan ujian telah beliau tempuhi. Alhamdulillah berkat kesabaran dan kesungguhan, beliau telah mendapat hasilnya pada hari ini. Insan ini yang ku panggil kak Laily (^_^). Semoga setiap perkara yang akak lakukan mendapat keberkatan dari Allah s.w.t dan semoga apa yang diimpikan selama ini menjadi kenyataan.

Tuesday, August 10, 2010

Selamat Berpuasa!!

Selamat menyambut bulan Ramadhan (^_^) !! semoga sam-sama kita mendapat keberkatan dalam bulan yang mulia ini..amiiin:)

Sunday, August 8, 2010

Remaja: Kerana Dirimu Begitu Berharga...

Assalamualaikum :). semoga anda ceria2 slalu (^_^). Program "Remaja: Kerana Dirimu Begitu Berharga.." yang dianjurkan oleh SMK Jalan Bukit Kajang & Penggerak Belia Tempatan MPP Zon22 bertempat di SMK Jalan Bukit Kajang. Program yang sangat menarik ini dihadiri oleh pelajar perempuan ting.4&5 selama 2hari 1malam. Antara pengisian selama 2hari ini ialah Kenali Diri, Seindah Mawar Berduri dan Sayangi Diri. Aktiviti yang sempoi dan relaks :). Menariknya program ini, kami telah melakukan Qiamullail di luar surau, udara yang segar dan dingin..menikmati ciptaan Allah s.w.t. 8 orang fasilitator yang terlibat serta k.farah dari IU SMART Consultant selaku penceramah dalam program ini.
Program ini telah menyentuh perasaan saya tapi bukan bermaksud terguris. Adik2 yang telah menyertai program ini adalah insan yang terpilih yang telah dipilih oleh Allah. Mereka diberi motivasi,kesedaran, semangat dan keyakinan terutama bagi pelajar ting. 5 yang akan menghadapi peperiksaan SPM tahun ini :). Antara slot yang menyentuh perasaan ialah Sayangi Diri, mereka diminta untuk meluahkan perasaan di atas kertas. Luahan yang mereka pendam selama ini yang xpernah orang lain ketahui. Alhamdulillah mereka telah meluahkan dan melepaskannye sepenuh hati.okaylah sampai sini dulu..ni antara fasi dan ajk yang terlibat :).terima kasih semua!!nik, k.ida, k.kinah, intan, lina, ustazah, k.farah and the gang, nada, k.long, k.dian, k.muni, k.ayu.
Untuk adik2 akak jadilah mawar yang berduri, realisasikan matlamat yang telah adik2 sematkan.
Maju ke hadapan, yang dulu dijadikan iktibar dan semangat untuk maju ke hadapan!! GOOD LUCK in your SPM - Ain,Zaty, Izzah, Nazwal dan Anisa (^_^).

Monday, August 2, 2010

SOAL HATI (^_^)



اللهم يا مصرف القلوب صرف قلوبنا على طاعتك


" Ya Allah, Tuhan yang menunjukkan hati, tunjukkanlah hati-hati kami kepada jalan ketaatan kepada Mu" (riwayat Muslim)

Menarik kan tajuk entry ni? hehe..apa yang anda fikirkan bila orang mengutarakan soal hati? macam2 pendapat kan?..ok lah hari ini saya nak berkongsi dengan anda tentang hati tapi bukan berkenaan dengan soal perasaan...ia berkaitan dengan seketul hati yang sepatutnye kita jaga dengan sebaik mungkin sebab setiap yang kita lakukan bermula dari hati atau ayat mudahnya yang selalu kita gunakan adalah niat di hati (^_^).

Baiklah, di sini saya nak senaraikan jenis-jenis hati :

  • Qalbun Sahih - Hati yang bersih, sihat dan bebas dari gangguan syaitan.
  • Qalbun Mayyit - Hati yang mati sehingga tidak akan mengenal Penciptanya.
  • Qalbun Maridh - Hati yang sakit

Saya harap kita akan tergolong dalam jenis yang pertama :)

Sekarang ni saya nak senaraikan 4 kunci jaga hati:

  • Menjaga perut dengan berpuasa sunat
  • Menjaga mata dengan mengelak melihat perkara yang haram
  • Menjaga kemaluan dengan mengelak pergaulan dengan bukan mahram
  • Menjaga lidah dengan menggunakan lidah untuk berdakwah

Marilah sama-sama kita menjaga hati dan ingat-mengingati :)

Sunday, July 11, 2010

Bermula....


Esok 12/07/2010 bermula semester baru..semakin lama semakin mencabar subjek yang diambil..risau pun ada..aku harap aku dapat mencapai matlamat untuk semester ini..insyaallah:). Aku akan menyambung puzzle merah tu:). Untuk sahabat2ku semoga berjaya untuk semester ini!!!! (^_~)

Friday, July 9, 2010

Luahan Rasa: Manis,Pahit atau Masam

Ermm...apa kaitan dengan tajuk kat atas tu ye? kadang-kadang apa yang kita fikirkan dan luahkan tidak sama apa yang difikirkan oleh orang lain. Bak kata orang rambut sama hitam tapi hati lain2..yela mana ada orang berkongsi hati (kecuali pesakit dan penderma hati). Kadang-kadang kita dapat rasa apa yang orang lain rasa...ermm, mereka yang paling rapat dengan kita.
Manisnya rasa bila kita dan orang disekeliling kita gembira, bahagia.
Pahitnya rasa bila hubungan kita dengan orang disekeliling menjadi renggang atau xde aura kot..hehe.
Masamnya rasa bila manis dan pahit tidak terasa..hehe. Ada jugak macam tu :) sometimes :).
Semoga insan2 yang ku sayangi sentiasa dilindungi ALLAH.:)

Thursday, July 8, 2010

SMART PARENTING: Lessons from World Cup


Tajuk yang sangat menarik!!
"Smart Parenting:Lessons from World Cup" artikel ini ditulis oleh Zaid Mohamad. Artikel ini sangat menarik kerana beliau menghubungkaitkan antara kehidupan dalam berkeluarga dengan perlawanan bola sepak yang berlangsung selama sebulan ini atau lebih dikenali "World Cup".
Antara pembelajaran yang beliau kaitkan adalah:

1) Teamwork
2) Attack and Secure
3) Discipline
4) Be Confident with Our Ability
5) With Hard work, Knowledge and The Right Attitude, nothing is Impossible

" Keep going until the final whistle is blown if it is not able to score early goal, a winning team knows that the game is not over until the final whistle is blown." Bak kata pepatah Melayu " Alang-alang menyelup pekasam biar sampai ke hujung lengan".
Setiap perkara yang kita lakukan biarlah sampai ke penghujungnya, tidak cepat berputus asa dan sentiasa berusaha memperbaiki setiap kekurangan yang ada dalam diri kita.

sources: www.nst.com.my

Sunday, May 30, 2010

BILA ALLAH MENDUGA KITA


Salam semua :). Semoga kalian sihat2 selalu :). "BILA ALLAH MENDUGA KITA" satu tajuk yang sangat menarik yang ditulis oleh Syed Alwi Al-Attas. Buku ini bagus untuk tatapan rohani..penulisannya berbentuk cerita yang dikaitkan dengan kisah manusia pada zaman sekarang dan zaman Rasulullah dan sahabat2nya.

Setiap cerita yang terdapat dalam buku itu ada kaitan dengan diri kita..Allah sentiasa menguji umatnya walauapapun keadaan kita samada miskin, kaya, bahagia, duka, susah atau pun senang. Kita perlu redha dengan setiap apa yang terjadi kerana disebalik ujian itu ada hikmahnya.
Okeylah, sampai disini saje :). untuk mengetahui isi buku tu kena lah beli ye :) Selamat membaca! (^_^). Alhamdulillah buku itu telah kusampaikan kepada yang menerima..hehe.



Sunday, April 18, 2010

Apabila Kanak-kanak Bermain Bola Jaring Dan Bola Sepak :)

Sukan PASTI kawasan Serdang 17/4/2010
Bertempat Di Padang Awam Cempaka Komplek PKNS, Bandar Baru Bangi





Sukan PASTI menjadi kenangan kepada saya kerana saya dilantik menjadi pengadil untuk bola jaring :). Pengalaman pertama menjadi pengadil memang menyeronokkan tapi untuk jadi pengadil memang kena ADIL kalau tak tak di panggil PENGADIL, betul x?he3. Pada mulanya saya rasa berat untuk memikul tugas ni tapi fikirkan ini pengalaman pertama saya, saya mencuba juga. Sukan ini hanya dua permainan sahaja iaitu bola sepak dan bola jaring. Tadika ini melibatkan keseluruhan tadika kawasan Serdang. Pelbagai ragam dapat dilihat samada daripada ibubapa,guru, jurulatih dan peserta2 yang bermain.

Mereka dilatih dengan bersungguh-sungguh..walaupun matahari telah naik mereka tetap bersemangat. Gelagat mereka mencuit hati, ade sesetengah daripada mereka yang mula keliru apabila gol mereka berubah baik yang bermain bola sepak atau bola jaring. Cikgu mereka mula menjerit sehingga hilang suara memberi arahan dan menyebut nama anak2 buah mereka. Ada sesetengah daripada cikgu yang mula masuk ke dalam gelanggang. Kami sebagai pengadil mula rasa tidak senang..tapi pengadil ada haknya kami menegur tindakannya. Alhamdulillah sepanjang kami menjadi pengadil tiada bantahan atau pertikaian daripada cikgu mahupun ibubapa seperti tahun lepas. Hehehe..tapi seorang jurulatih bola jaring dari Cheras Perdana mempertikaikan cara pengadilan apabila pengadil terlepas pandang. Hurm..kalau nak ikutkan 100% peraturan memang setiap minit perlu ditiupkan wisel kerana banyak kesalahan. Tapi memang mereka berbakat kerana mereka dilatih dengan bersungguh2 :). Tahniah kepada PASTI Al-Huffaz kerana juara bola jaring, bagi bola sepak saya tidak pasti kontijen yang mane..he3. Yang penting tahniah kepada semua. :)

PASTI yang berjaya akan bertanding di peringkat negeri. SELAMAT BERJAYA!! Sukan PASTI kawasan Serdang telah dirasmikan oleh ADUN Bangi iaitu YB. Dr. Syafie.

Friday, April 9, 2010

Halwa Telinga :)

Wednesday, March 24, 2010

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat & Kala Jengking Neraka



Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :

  • Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
  • Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
  • Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini? Lalu dijawab : "Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan. Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan. Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari.. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi.."

Kala Jengking Neraka

Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang. Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang. Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat. Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya. Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak."

Monday, March 22, 2010

EXAM


Selamat Menghadapi Peperiksaan!!
Bitaufiq wannajah fil imtihan!!

Sunday, February 28, 2010

SEPUPUKU



BEDSA SPORT!!

lepas pendaftaran:)
lepas makan tengahari:)

hehehe...rumah oren bersaing ngan umah biru...


Thursday, January 14, 2010

BUKU oh BUKU ^_^


الفيل


رحلة الالوان السبعة


salam sume!!hehe dh lme xmnaip..first posting tuk 2010, buku cerita dalam bahasa arab..buku cerita kanak-kanak tp org besar pn leh baca..hehe. buku yang menarik siap ade gambar yang berwarna lg, mmg mnarik perhatian baik kanak2 @ org besar:). Tajuk pun menarik:).

Tuk cari buku cerita arab ni bknnye senang..slalu jmp yang dalam BM@BI..alhmdllh dapt gak cari..mmg kdai buku tu untuk buku arab je, sume ade..dari buku kanak-kanak hingga orang besar(pelajar&guru). Buku cerita ni akan digunakan dalam kelas nanti..teringat masa sekolah rendah dulu..dalam buku teks arab banyak cerita dan gambar..memudahkan lagi kita faham:). Syukran mualim2 & mualimah2 yang telah mengajar ana:). Hanya Allah dapat membalas jasa kalian sume:). Ops! sblm mengakhiri post ni:) thanks muna pinjamkan kamera tipon..:D.klu xde kamera tu xdela gambar, ade cerita je..:D.