MUTIARA KATA

Sunday, July 8, 2012


Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dikasihi :), dihari yang mulia ini dan cuaca yang mendung ini membuatkan hati ni ingin meng'update' blog yang dah lama tak update :). Banyak sangat cerita yang ingin diceritakan tapi amik yang paling penting daripada perkara yang terpenting..hehe :). Kisah yang pertama adalah "sekolahku pelajarku". Pertama kali mengajar disekolah selepas menjadi pelajar, camne tu?hehe. sekarang ni saya sedang praktikal di SMK Taman Keramat. 3 kelas saya mengajar iaitu semuanya tingkatan 4, ok berhenti cerita tentang sekolah hehe. Ini sebagai mukaddimah je :).

Mari kita mulakan, menjadi guru bukanlah mudah, ramai yang mengatakan, " okaylah jadi guru gaji banyak, okaylah jadi guru kerja dah kira tetap, okaylah jadi guru, pelajar cuti kita pun cuti, okaylah jadi guru kje pn separu hari, pagi masuk kul 1 atau 2 dah balik". Ya, itu secara luarannya yang tak dapat dinafikan. Tapi bila tanya guru sendiri, "jadi guru ni hati kena ikhlas kerana apa yang kita akan sampaikan mestilah sampai kepada anak murid, jadi guru banyak benda kena fikir, bila pelajar masuk je sekolah dah jadi tanggungjawab guru untuk membimbing pelajar-pelajar". MasyaAllah sungguh mulia tugas guru sebenarnya: 
  1. Apabila kita menyampaikan ilmu yang kita ada kepada pelajar, InsyaAllah ilmu kita itu kekal sampai bila-bila.
  2. Apabila kita menjadi guru, pelajar-pelajar akan mendoakan kita.
  3. Pelajar akan ingat pada kita walaupun mereka telah habis sekolah.
  4. Walaupun kita garang macam mana pun pelajar tetap akan ingatkan dengan ilmu yang kita berikan pada mereka.( tapi kadang-kadang pelajar akan ingat sebab guru mereka rotan mereka tapi mereka akan ucap terima kasih sebab "kalau cikgu tak rotan saya tak ingatkan saya mungkin saya tak akan jadi seperti sekarang ".
Wahai para pendidik, betulkan niat anda apabila menjadi guru..Apabila terpesong tarik lah cepat-cepat supaya ia tidak hanyut ke tempat yang lebih dalam. Allahumma yassir wala tu'assir rabbi tammim bilkhair.


Okaylah, ni sekolah saya SMK Taman Keramat.. Ya Allah, Engkau terangkanlah hati pelajar-pelajarku dalam menerima pelajar Pendidikan Islam, semoga apa yang mereka pelajari bukanlah semata-mata untuk peperiksaan sahaja tetapi bekalan untuk akhirat dan apabila mereka telah tamat sekolah.

video

Adik-adik tingkatan 4B,4D dan 4F, semoga kalian dilindungi oleh Allah s.w.t walau dimana sahaja kalian berada.