MUTIARA KATA

Friday, September 21, 2012

Pelajar-pelajarku 4B

Assalamualaikum semua!!! :), di hari Jumaat yang mulia ini marilah sama2 kita memanjatkan kesyukuran kerana kita diberi peluang menikmati rahmat Allah s.w.t. Semoga kalian dalam keadaan sihat dan diberkati Allah :). Okaylah, sambil menunggu masa untuk balik, saya nak coretkan satu kisah tentang pelajar-pelajar saya 4B. Gelagat mereka yang membuatkan saya mengimbau zaman sekolah dulu :) hehe. Okay, perkara-perkara @ agenda yang terdapat dalam kelas tersebut menyebabkan saya teringat masa sekolah dulu ialah :

  1. Nama kelas mereka adalah sama iaitu 4B
  2. Pelajar2 lelaki yang duduk dibahagian depan suka bertanya sama dengan gang Z
  3. Pelajar2 lelaki yang duduk dibahagian belakang yang membuat hal sendiri sama dengan geng S
  4. Pelajar2 perempuan yang duduk dibahagian depan yang suka bertanya sama dengan gang H
  5. Pelajar2 perempuan yang duduk dibahagian belakang yang agak diam sama dengan gang kami..hehe
Ada 5 persamaan, memang mengimbau kenangan dulu hehe.. rasa nak pergi sekolah balik, nak manfaatkan balik apa yang tak dimanfaatkan hehe. Kelas 4B agak sopan santun sedikit, hehehe diam buat hal sendiri. Hari ini saya paksa mereka buat latihan dan hantar, tiada kompromi hahaha semua wajib hantar :). Saya doakan semoga kalian menjadi insan yang soleh dan solehah :)


Tuesday, September 11, 2012

pelajar pelajarku 4F

Assalamualaikum semua!!! hehe.sambil menunggu masa untuk mula jamuan, saya mengisi masa entri yang baru.( tak buat apa-apa, ingat makan je..hehe). Hari ini, guru pembimbing saya masuk untuk cerap saya..hehe, saya minta ustaz masuk kelas 4F :). Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar, ada pincang- pincang sikit akan dibaiki dengan lebih baik. Okay, terus pada perbualan yang utama, saya hendak bercerita tentang pelajar kesayangan saya 4F. Alhamdulillah mereka memberi kerjasama yang baik, rasa nak tergelak je..nakal-nakal mereka pun, mereka boleh memberi kerjasama yang baik :) Alhamdulillah. 


Keterujaan saya adalah mereka memberi kerjasama yang baik, mereka boleh menjawab soalan dengan baik, memberi tindak balas yang baik. Dalam saya menyuruh mereka menulis dihadapan, saya terfikir bukan mereka tidak boleh, bukan tidak pandai tapi kerajinan mereka menentukan mereka hebat atau tidak.. Terima kasih pelajar- pelajar 4F kerana memberi kerjasama yang baik :).

Okay nak pergi jamuan dah Assalamualaikum :).

Thursday, September 6, 2012

Pelajar-pelajarku :)

Assalamualaikum w.b.t, semoga para pembaca blog saya dalam keadaan dan dirahmati Allah Amiin :). Alhamdulillah, dapt jugak saya membuat entri yang baru. jika dilihat senarai entri saya boleh dikatakan 1 bulan 1 entri..hehe. bukan malas nak buat tapi masa untuk menulis tak ada :(. Untuk menunggu masa balik dari sekolah ini, saya nak postkan satu cerita tentang anak murid saya..hehe. Bukan nak bercerita perkara-perkara yang negatif tapi menceritakan gelagat mereka :). 3 kelas yang saya mengajar, masing-masing mempunyai perangai tersendiri. Kadang-kadang nak tergelak pun ada, rasa terhibur pun ada, rasa-rasa geram pun hilang juga tekanan melihat gelagat mereka :). 

Kita bermula dengan kelas 4B, kelas yang saya perlu berfikir secara kreatif sebab masa ngajar untuk kelas 4B adalah 3masa, masa hujung untuk balik. Alhamdulillah seronok mengajar mereka, untuk kelas mereka saya lebihkan aktiviti dalam kumpulan dan pembentangan. Petang-petang begini lebih elok membuat aktiviti bagi otak mereka cergas :). Tapi kadang-kadang saya tak faham tingkah laku mereka samada mereka suka dengan aktiviti macam tu atau tak, mereka lebih kepada diam..erm, kadang2 rasa mengajar dengan meja dengan kerusi hahahaha..(agak2 cikgu2 lain ada perasaan macam tu tak?hehe).

Ok kelas 4D pula, erm..kelas ni agak bising lelakinya..kena pandai tarik mereka tapi..erm itulah namanya pelajar, ada yang memberi perhatian. Kelas ni ada mempunyai ilmu agama yang lebih maksudnya belajar agama dengan ustaz di luar atau menimba ilmu daripada keluarga sendiri. Kelas 4D ni pun saya banyak buat aktiviti kumpulan, Alhamdulillah memberi kerjasama yang positif :).

Last class, 4F kelas yang saya suka masuk hehehe.. walaupun mereka nak belajar ikut mood saya cuba tarik minat mereka, kelas mereka saya banyak memberi nota daripada membuat aktiviti..saja nak dera mereka hehehe. 

Semua pelajar saya baik-baik, semoga mereka menjadi pelajar yang soleh, pelajar yang cemerlang, pelajar yang taat kepada ibubapa. :)