MUTIARA KATA

Friday, August 31, 2012

Ambang Kemerdekaan @SMK Taman Keramat

Assalamualaikum kepada sahabat2 blogger, semoga kalian sihat2 selalu dan dalam lindungan Allah s.w.t :). Tanggal 31 Ogos adalah hari keramat atau hari kebebasan bagi rakyat Malaysia kerana telah bebas dari penjajah dan bendera Malaysia berkibar dengan megahnya. Kejayaan - kejayaan yang telah dicapai oleh rakyat Malaysia antaranya berjaya membina terowong SMART yang mengambil masa 4 tahun setengah bagi menyiapkan terowong tersebut. Terowog tersebut adalah 2 in 1, boleh dijadikan jalanraya dan menampung air bila berlakunya hujan bagi mengelakkan berlakunya banjir di bandaraya. Okaylah ini serba sedikit tentang terowong SMART :). Untuk maklumat lebih lanjut bolehlah kalian search SMART Tunnel :).

Di sekolah tempat saya praktikal telah mengadakan program ambang kemerdekaan. Sekolah telah menjemput pegawai-pegawai daripada SMART Tunnel untuk menyampaikan ceramah tentang terowong tersebut. Baru saya tau kisah SMART Tunnel ini (malas nak membaca, bila ada ceramah seperti ini ambil peluang untuk mendengar :D). Sangat menarik, tertarik, teruja dan kagum :). Selepas ceramah tersebut selesai, pegawai tersebut memberi soalan2 kuiz kepada pelajar-pelajar dan guru. Soalan2 berkaitan SMART Tunnel dan kemerdekaan. Bagi yang dapat menjawab akan mendapat hadiah. Hadiah untuk guru-guru agak istimewa iaitu kad percuma Touch n Go :)



 menang dapat hadiah :)

Semangat para pelajar dan guru semakin tinggi, betul atau salah tetap cuba untuk menjawab. Pihak SMART Tunnel menyediakan 30 hadiah, 10 untuk guru dan 20 untuk pelajar. Alhamdulillah kami dapat menjawab dengan baik. selesai pegawai tersebut membri kuiz kepada kami, kini tiba giliran guru sekolah memberi soalan kepada pegawai-pegawai tersebut berkaitan tentang sekolah SMK Taman Keramat, sporting semua pegawai yang hadir. Alhamdulillah mengeratkan lagi silaturrahim :). selesai soalan untuk pegawai2, guru membuat kuiz tentang kemerdekaan kepada para pelajar, siapa yang dapat jawab akan mendapat duit raya. Seronok sungguh pelajar - pelajar SMK Taman Keramat ini :).


Para VIP melepaskan burung merpati

Selesai sudah semua kuiz, tiba pula pelancaran hari kemerdekaan, simbolik burung merpati dilepaskan tanda kebebasan. Selepas itu, kami sama-sama menyanyikan lagu 31 Ogos (hehe betul kot ini tajuknya :)). Selepas itu, kami beramai-ramai mengambil gambar.

Alhamdulillah sangat seronok dan happening, semuanya sangat sporting. terima kasih kepada guru-guru yang terlibat, pengawas-pengawas sekolah yang telah bertungkus lumus dalam menjayakan program ambang kemerdekaan ini :).



Selamat Menyambut hari Merdeka!!!! :)

Setiap yang terjadi ini adalah dengan keizinan Allah s.w.t, bersyukur kerana negara Malaysia aman damai, dihujani dengan rezeki yang melimpah, diberikan nikmat yang tenang. Semoga kita sentiasa bersyukur dengan RahmatNya :). Selamat Hari Merdeka :)